Το Digital Marketing (αλλιώς Online/Internet/Web Marketing) είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται διεθνώς και αφορά στο marketing προϊόντων και υπηρεσιών με ψηφιακά μέσα, κυρίως μέσω διαδικτύου. Οι πιο συνηθισμένες ενέργειες περιλαμβάνουν τη βελτιστοποίηση αποτελέσματος από μηχανές αναζήτησης (SEO), τη βελτιστοποίηση περιεχομένου ιστοσελίδων, ηλεκτρονικών καταστημάτων και κοινωνικών δικτύων, την ηλεκτρονική διαφήμιση και τη μαζική αποστολή email.
Η ανάγκη για αλλαγή προσέγγισης
Η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών και η δυνατότητα άμεσης πληροφόρησης μέσω διαδικτύου έχουν οδηγήσει πολλές επιχειρήσεις στον ανασχεδιασμό της προωθητικής τους πολιτικής. Το παραδοσιακό γραμμικό μοντέλο προσέγγισης, όπου η πληροφορία ξεκινά από τον πωλητή και καταλήγει στον αγοραστή, καταργείται και αντικαθίσταται από μία αμφίδρομη προσέγγιση επικοινωνίας και διαλόγου μεταξύ πωλητή-αγοραστή και καταναλωτών. Οι διαδικτυακές κοινότητες και τα κοινωνικά δίκτυα επιτρέπουν στον καθένα να μοιράζεται τις απόψεις, τις εμπειρίες και τα συναισθήματά του σχετικά με ένα προϊόν ή υπηρεσία, επιταγχύνοντας έτσι την μετάδοση της πληροφορίας.
Έρευνες έχουν καταγράψει δυο τύπους καταναλωτικής συμπεριφοράς: 1) Καταναλωτές οι οποίοι διεξάγουν έρευνα στο διαδίκτυο και μετά ψωνίζουν από το φυσικό ή το ηλεκτρονικό κατάστημα που διαθέτει αυτό που ψάχνουν και 2) Καταναλωτές οι οποίοι κάνουν έρευνα στα καταστήματα και έπειτα στο διαδικτύο για να βρουν περισσότερες επιλογές. Κοινή πρακτική αποτελεί η αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο, η σύγκριση τιμών και ο εντοπισμός προσφορών και άλλων προωθητικών ενεργειών.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Digital Marketing
1. Ευελιξία: Ένα τυπογραφικό λάθος στο χαρτί έχει αρνητική επίδραση στον αναγνώστη και δεν μπορεί να διορθωθεί. Όταν το μέσο είναι ψηφιακό, οποιοδήποτε πρόβλημα διαπιστωθεί αλλάζει εύκολα και άμεσα.
2. Ταχύτητα: Η μετάδοση των πληροφοριών γίνεται με εξαιρετικά μεγάλη ταχύτητα μέσα από διαφορετικά κανάλια (ιστοσελίδες, κοινωνικά δίκτυα κτλ.) και σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή. Μία έντυπη διαφήμιση απαιτεί χρόνο να στηθεί, να τυπωθεί και να διανεμηθεί.
3. Εμφάνιση και λειτουργικότητα: Το ψηφιακό περιεχόμενο είναι έτη φωτός μπροστά από οποιοδήποτε έντυπο μέσο. Εκτός από τις απεριόριστες επιλογές παρουσίασης, μόνο το ψηφιακό μέσο μπορεί να ενσωματώσει ήχο, βίντεο και δυνατότητες αλληλεπίδρασης.
4. Στατιστικά: Υπάρχουν πολλοί τρόποι να καταγράψει κανείς τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Χάρη στα ψηφιακά εργαλεία του, το digital marketing το έχει κάνει παιχνίδι. Γνωρίζοντας τι πιστεύουν οι καταναλωτές για ένα προϊόν ή μία υπηρεσία, πότε και πώς συνηθίζουν να το αγοράζουν, ποιό είναι το προφίλ των καταναλωτών που προτιμούν το συγκεκριμένο προϊόν/υπηρεσία κοκ, μία επιχείρηση μπορεί να βελτιώσει τα αδύναμα σημεία της και να αυξήσει τις πωλήσεις της.
Τα σημαντικότερα οφέλη του Digital Marketing
Ακολουθώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις, οι επιχειρηματίες πλέον εκμεταλλεύονται τη δύναμη του διαδικτύου προς όφελός τους, εστιάζοντας στην προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους μέσω του digital marketing. Ας δούμε πιο αναλυτικά τα οφέλη:
1. Μια δυναμική παρουσία στο διαδίκτυο εξασφαλίζει την αναγνωρισιμότητα της επιχείρησης. Έτσι, ο καταναλωτής γνωρίζει που μπορεί να απευθυνθεί για αυτό που ψάχνει.
2. Το υποψήφιο πελατολόγιο διευρύνεται εκθετικά μέσω διαδικτύου. Χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία του digital marketing μία επιχείρηση μπορεί πολύ σύντομα να δει αύξηση στις πωλήσεις της.
3. Μέσα από μία ιστοσελίδα/e-shop, ο καταναλωτής μπορεί να ενημερωθεί εκ των προτέρων για την ίδια επιχείρηση, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που παρέχει. Αυτό εξοικονομεί χρόνο τόσο για τον πωλητή, αφού ο ρόλος του περιορίζεται στο να δώσει διευκρινίσεις και να ολοκληρώσει την πώληση, όσο και για τον καταναλωτή, ο οποίος προσεγγίζει το κατάστημα γνωρίζοντας πως θα βρει αυτό που ψάχνει.
4. Όταν μία επιχείρηση δείχνει στον καταναλωτή ότι τον σέβεται και κατανοεί τις ανάγκες του, κερδίζει την εμπιστοσύνη και την αφοσοίωσή του. Κλειδί σε αυτή τη σχέση είναι η αμφίδρομη επικοινωνία και η άμεση εξυπηρέτηση που επιτυγχάνεται μέσα από ηλεκτρονικές φόρμες, emails και κοινωνικά δίκτυα.
5. Ο επιχειρηματίας μπορεί να καταγράψει τη συμπεριφορά των καταναλωτών και να δημιουργήσει στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες με θεαματικά αποτελέσματα.