Black Friday, Cyber Monday, Cyber Week… Είναι σχεδόν βέβαιο πως τον τελευταίο καιρό έχετε συναντήσει αυτές τις λέξεις. Έχουν γραφτεί πολλές ιστορίες για το πώς «γεννήθηκαν» οι όροι. Σημασία έχει πως σήμερα εφαρμόζονται σε παγκόσμιο επίπεδο ως επιτυχημένες τεχνικές μάρκετινγκ για την αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης. Ας πούμε όμως δυο λόγια και κυρίως πότε, γιατί και πώς εφαρμόζονται στην Ελλάδα.
Η Black Friday έχει Αμερικανική προέλευση και θεωρείται ως η πρώτη ημέρα της περιόδου Χριστουγεννιάτικων αγορών από το 1952. Λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου και πολλές επιχειρήσεις προωθούν τα προϊόντα τους με μεγάλες προσφορές. Μάλιστα, πολλοί είναι αυτοί που για να προλάβουν τις εκπτώσεις «κατασκηνώνουν» από βραδύς μπροστά στο κατάστημα περιμένοντας να ανοίξει το πρωί τις πόρτες του στο κοινό! Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι πιο ήπια βέβαια. Η Black Friday πρωτοεμφανίστηκε το 2015, ενώ από την επόμενη κιόλας χρονιά υιοθετήθηκε με επιτυχία από περισσότερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο του λιανεμπορίου.
Η Cyber Monday είναι ακόμη μία πρωτοβουλία του εμπορικού κόσμου των Η.Π.Α. με στόχο την αύξηση των εσόδων από λιανικές πωλήσεις μέσω διαδικτύου. Πραγματοποιείται κάθε χρόνο την Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Πρόκειται ουσιαστικά για το διαδικτυακό ισοδύναμο της Black Friday και προσφέρει μια ευκαιρία σε μικρότερους διαδικτυακούς λιανοπωλητές να ανταγωνιστούν τις μεγαλύτερες αλυσίδες στον κλάδο τους.
Με βάση την εμπειρία της τελευταίας πενταετίας οι καταναλωτές περίμεναν αυτές τις ημέρες με την ελπίδα πως θα βρουν πραγματικές ευκαιρίες αγορών. Ωστόσο, από το 2020 τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραματικά. Η αντιμετώπιση της πανδημίας του COVID 19 με τα περιοριστικά μέτρα και τις συνεχείς αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων, έχουν επηρεάσει αρνητικά το λιανεμπόριο στην χώρα μας.
Μέσα σε αυτή την κρίση, μία μέρα εκπτώσεων δεν αρκεί. Γι’αυτό και φέτος δεν έχουμε μόνο μία Black Friday και μία Cyber Monday, αλλά ολόκληρη εβδομάδα προσφορών, την επονομαζόμενη Cyber Week! Με αυτόν τον τρόπο οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να επισκεφτούν τα ηλεκτρονικά καταστήματα που εμπιστεύονται και να αγοράσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που επιθυμούν σε εκπτωτικές τιμές.
Εάν οι τιμές είναι πραγματικά εκπτωτικές και συμφέρουσες ή κατά πόσο ένας μικρός έμπορος μπορεί να ανταγωνιστεί επάξια μια μεγάλη αλυσίδα είναι μια άλλη συζήτηση. Πάντως, από την πλευρά τους οι καταναλωτές χάρη στο online shopping μπορούν εύκολα να κάνουν έρευνα αγοράς και να συγκρίνουν τιμές και προϊόντα από την άνεση του σπιτιού τους. Καλές αγορές, λοιπόν, και προσοχή στις παγίδες!