Στις μέρες μας καλό είναι να γνωρίζει κανείς την ορολογία ιστοσελίδων, τους όρους δηλαδή που χρησιμοποιούνται εκτενώς όταν γίνεται λόγος για ιστοσελίδες. Η γλώσσα αυτή είναι κοινή παγκοσμίως ανεξαρτήτως κατασκευαστή και βοηθάει στην κατανόηση των επί μέρους στοιχείων μιας ιστοσελίδας. Είτε λοιπόν έχετε, κατασκευάζετε ή επισκέπτεστε μια ιστοσελίδα, οι παρακάτω όροι είναι σίγουρο πως θα σας φανούν χρήσιμοι.
Ορολογία Ιστοσελίδων – 10 όροι που πρέπει να γνωρίζετε
1. SEO (Search Engine Optimization)
Η βελτιστοποίηση αποτελέσματος για μηχανές αναζήτησης αφορά στη στρατηγική που ακολουθεί και τις τεχνικές που χρησιμοποιεί ο εκάστοτε κατασκευαστής ιστοσελίδων για να κερδίσει η ιστοσελίδα την καλύτερη δυνατή κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης. Το SEO είναι μια υπηρεσία δύσκολη, χρονοβόρα και αμφίβολη, καθώς οι μηχανές αναζήτησης (όπως η Google) αλλάζουν διαρκώς και δεν αποκαλύπτουν για ευνόητους λόγους τα κριτήρια με τα οποία εμφανίζουν τα αποτελέσματα στην αναζήτηση του χρήστη.
2. Landing Page
Είναι η πρώτη σελίδα μιας ιστοσελίδας που βλέπει ο επισκέπτης. Συνήθως είναι η Αρχική, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητο. Μπορεί κανείς να επιλέξει κάποια άλλη σελίδα να εμφανίζεται πρώτη, όπως για παράδειγμα τη σελίδα με τα προϊόντα ενός e-shop.
3. Slider
Πρόκειται για έναν δυναμικό τρόπο προβολής εικόνων και βίντεο με πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης, τόσο στο αισθητικό όσο και στο λειτουργικό μέρος. Το περιεχόμενο εναλλάσσεται αυτόματα ή με κουμπιά, με ή χωρίς εφέ, κερδίζοντας την προσοχή του επισκέπτη. Συνήθως ο slider τοποθετείται ψηλά στην αρχική σελίδα και προωθεί το μήνυμα που επιθυμεί κανείς να τονίσει (προσφορές, εκπτώσεις, προϊόντα, υπηρεσίες, ευχές κτλ.).
4. Layout
Ονομάζεται ο σχεδιασμός, το στήσιμο της ιστοσελίδας, ο οποίος διακρίνεται κυρίως σε full width, όπου το περιεχόμενο εμφανίζεται κατά μήκος της οθόνης του χρήστη, και boxed, όπου το πλάτος του περιεχομένου είναι σταθερό. Το Mobile-friendly layout αναφέρεται στον σχεδιασμό ιστοσελίδων ειδικά για κινητά, ενώ Responsive ονομάζεται το layout που προσαρμόζεται αυτόματα στο μέγεθος της οθόνης που χρησιμοποιεί ο επισκέπτης (pc, tablet, smartphone) χωρίς να αλλοιώνεται το περιεχόμενο.
5. Navigation
Η πλοήγηση του χρήστη στην ιστοσελίδα ονομάζεται Navigation. Μία σωστά σχεδιασμένη ιστοσελίδα δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να περιηγηθεί σε αυτήν εύκολα και γρήγορα μέσα από ξεκάθαρα μενού επιλογών, τα οποία βρίσκονται σε εμφανές σημείο σε όλες τις σελίδες, από τα λεγόμενα Breadcrumbs, τα οποία δείχνουν την δομή της ιστοσελίδας ώστε να μπορεί ο χρήστης ανά πάσα στιγμή να επιστρέψει σε προγενέστερο στάδιο της διαδρομής του, ακόμη και από τα κουμπιά Επόμενο/Προηγούμενο ή μέσω της Αρίθμησης Σελίδων κυρίως για άρθρα και εικόνες.
6. Header – Footer
Header ονομάζεται το επάνω μέρος της ιστοσελίδας, όπου συνήθως τοποθετείται το λογότυπο και το βασικό μενού επιλογών, ενώ Footer ονομάζεται το κάτω μέρος της ιστοσελίδας, όπου συνήθως συγκεντρώνονται οι βασικές πληροφορίες.
7. Testimonial
Συχνά στις ιστοσελίδες συναντά κανείς τα λεγόμενα testimonials, τις μαρτυρίες δηλαδή των πελατών ή χρηστών σχετικά με τα προϊόντα, τις υπηρεσίες ή ακόμα και την ίδια την επιχείρηση που τα προσφέρει. Τα Testimonials δεν πρέπει να συγχέονται με τα Reviews, τις αξιολογήσεις των προϊόντων από πελάτες που τα αγόρασαν, τα οποία υπάρχουν στα e-shops.
8. Banner
Πρόκειται ουσιαστικά για μία μακέτα που λειτουργεί ως ηλεκτρονική διαφήμιση. Ένα Banner μπορεί να αποτελείται από μία σταθερή εικόνα με πληροφορίες ή να είναι animated και φέρει έναν σύνδεσμο. Πατώντας δηλαδή επάνω του ο επισκέπτης μεταφέρεται σε μία άλλη σελίδα.
9. Newsletter
Πολλές ιστοσελίδες προτρέπουν τον επισκέπτη να εγγραφεί σε μία φόρμα δηλώνοντας όνομα και e-mail, ώστε να λαμβάνουν το λεγόμενο Newsletter της εταιρίας. Όπως προκύπτει από την ίδια τη λέξη, το Newsletter έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα. Πρόκειται δηλαδή για ένα μέσο με το οποίο μια εταιρία ενημερώνει το κοινό για τα νέα, τις δράσεις και τις εκδηλώσεις της. Βέβαια, η χρήση του στις μέρες μας έχει επεκταθεί, λειτουργώντας επίσης ως διαφημιστικό μέσο, περιλαμβάνοντας προσφορές, καταλόγους προϊόντων κτλ.
10. Cookies
Είναι κάποια μικρά αρχεία κειμένου που αποθηκεύονται στον Browser του χρήστη, καθώς αυτός σερφάρει στο διαδίκτυο. Μπορεί να προέρχονται από τον ιστότοπο τον οποίο έχει επισκεφθεί ή από κάποιον άλλον (third-party cookies), για παράδειγμα μέσω διαφημίσεων, συλλέγοντας πληροφορίες για τη συμπεριφορά του στο διαδίκτυο. Συνήθως είναι άκακα, αν όμως ο χρήστης επιθυμεί να τα διαγράψει, υπάρχει σχετική επιλογή στις ρυθμίσεις του Browser που χρησιμοποιεί.